DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
20400201L2.avi  
[Video] 680.71 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201S2.avi  
[Video] 680.85 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 40.69 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 71.11 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201-2-Rating.pdf  
[Rating] 214.60 kB Details
20400201-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 230.58 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:115
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (20400201-2)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Grammatikübung; Modalverb; Lückentext; Irland; Rollenspiel; Dialog; Tourismus; Informationsvermittlung; Präsentation

In dieser Stunde führt die Lehrerin zunächst Übungen zu den in der vorangegangenen Stunde begonnenen Modalverben weiter. Diese hat sie hierzu an die Tafel geschrieben und lässt sie von den Schülern vorlesen, übersetzen und mit Vollverben ergänzen. Ein Lückentext aus dem Englischbuch folgt als weitere Grammatikübung, welche von den Schülern schriftlich und unter intensiver Hilfestellung der Lehrperson bea...    more

In dieser Stunde führt die Lehrerin zunächst Übungen zu den in der vorangegangenen Stunde begonnenen Modalverben weiter. Diese hat sie hierzu an die Tafel geschrieben und lässt sie von den Schülern vorlesen, übersetzen und mit Vollverben ergänzen. Ein Lückentext aus dem Englischbuch folgt als weitere Grammatikübung, welche von den Schülern schriftlich und unter intensiver Hilfestellung der Lehrperson bearbeitet wird. Die Schüler tragen anschließend mündlich und unter Lehrerkorrektur ihre Ergebnisse zusammen. Nach der Grammatikphase stellt die Lehrperson das aktuell in der Klasse behandelte Thema Irland in den Vordergrund. Hierzu erteilt sie den Arbeitsauftrag, in Partnerarbeit verschiedene von ihr thematisch vorgegebene Dialoge im Stil einer touristischen Auskunft zu entwickeln. Die Schüler haben bei dieser Aufgabe weiteren Erklärungsbedarf und benötigen intensive Hilfestellung seitens der Lehrperson. Nach der Bearbeitungszeit präsentieren die Schülerpaare ihre Dialoge vom Platz aus den Mitschülern. Erwähnenswert ist die meditative Hintergrundmusik, die in den ersten neun Minuten parallel zum Unterricht mitläuft. (DIPF/mb)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:115

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording date19.01.2004

Geographic converage of recordingBerlin; Germany

School type und Students gradeGesamtschule; 09. Schuljahr

Social arrangementSchülerarbeit (Partnerarbeit, Gruppenarbeit); Spielform (Rollenspiel); Unterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicEnglische Grammatik; Lebenswelt

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (9)
Details: Lehrerin

Teaching resourcesPresentation medium
Text material

Language(s)German; English

Notes to the recordWeitere, vorherige Unterrichtsstunde derselben Lehrerin und derselben Klasse am gleichen Tag ebenfalls aufgezeichnet.

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (20400201-1)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-11-17

Downloads und Links
20400201L2.avi  
[Video] 680.71 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201S2.avi  
[Video] 680.85 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 40.69 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 71.11 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
20400201-2-Rating.pdf  
[Rating] 214.60 kB Details
20400201-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 230.58 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:115
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education