DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
21500303L2.avi  
[Video] 208.17 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303S2.avi  
[Video] 191.77 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 12.70 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 32.50 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303-2-Rating.pdf  
[Rating] 210.43 kB Details
21500303-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 178.72 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:119
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (21500303-2)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Schülermitwirkung; Rollenspiel; Fernsehsendung; Meinungsäußerung; Zeitmanagement

Nach einer einführenden Erklärung der Lehrerin wird diese Stunde vor allem von Schülern gestaltet. Diese haben im Vorfeld und mit Hilfe von Anweisungskarten der Lehrerin ein Rollenspiel vorbereitet. Hierbei handelt es sich um die fiktive Aufnahmesituation diverser musikalischer und tänzerischer Talente an eine Musical-Akademie. Einige Schüler schlüpfen hierzu unter Zuhilfenahme von Verkleidungselement...    more

Nach einer einführenden Erklärung der Lehrerin wird diese Stunde vor allem von Schülern gestaltet. Diese haben im Vorfeld und mit Hilfe von Anweisungskarten der Lehrerin ein Rollenspiel vorbereitet. Hierbei handelt es sich um die fiktive Aufnahmesituation diverser musikalischer und tänzerischer Talente an eine Musical-Akademie. Einige Schüler schlüpfen hierzu unter Zuhilfenahme von Verkleidungselementen und Musikinstrumenten in die Rollen der Moderatorin und der Akademiebewerber. Die restlichen Mitschüler stellen die Jury dar und bewerten die Darbietungen der Bewerber. Das Rollenspiel findet in einer aufgelockerten und positiven Klassenatmosphäre statt. Nach der Präsentation der fiktiven und für das Fernsehen angedachten Talentshow fragt die Lehrerin nach der Meinung der Schüler zu der präsentierten Show und zu ähnlichen Formaten im Fernsehen. Die Stunde wird von der Lehrerin nach dem Rollenspiel frühzeitig beendet. (DIPF/mb)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:119

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording dateUnknown

Geographic converage of recordingSaxony; Germany

School type und Students gradeGymnasium; 09. Schuljahr

Social arrangementSpielform (Rollenspiel); Unterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicLebenswelt

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (25)
Details: Lehrerin; hoher Mädchenanteil in der Klasse

Teaching resourcesText material
Musical instrument: Wind instrument
Musical instrument: String instrument
Presentation medium

Language(s)German; English

Notes to the recordZweite Stunde einer Doppelstunde, unterbrochen von einer fünfminütigen Pause; erster Teil ebenfalls aufgezeichnet; weitere Aufzeichnungen anderer Klassen im gleichen Klassenraum mit derselben Lehrkraft sind auch dokumentiert - Unterrichtsaufzeichnung (21500301-1) und Unterrichtsaufzeichnung (21500301-2).

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (21500303-1); Unterrichtsaufzeichnung (21500301-1); Unterrichtsaufzeichnung (21500301-2)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-11-17

Downloads und Links
21500303L2.avi  
[Video] 208.17 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303S2.avi  
[Video] 191.77 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 12.70 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 32.50 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
21500303-2-Rating.pdf  
[Rating] 210.43 kB Details
21500303-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 178.72 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:119
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education