DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
13301302L1.avi  
[Video] 563.78 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302S1.avi  
[Video] 611.40 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302L1-Episoden.VDG  
[Episoden] 29.23 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302L1-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 55.00 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302-1-Rating.pdf  
[Rating] 212.43 kB Details
13301302-1-Transkript.pdf  
[Transkript] 169.35 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:12
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (13301302-1)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Textproduktion; Bildinterpretation; Kreatives Schreiben; Zukunftsperspektive; Vorstellung (Psy); Selbsteinschätzung; Unterrichtsklima

Zu Unterrichtsbeginn wählt die Lehrerin als Einstieg eine Bildbeschreibung und projiziert ein Foto an die Wand. Anhand dessen schildern die Schüler über einen circa zehnminütigen Zeitraum interpretatorisch ihre Eindrücke, stellen den Bezug zu Zukunftsperspektiven fest und vergeben mögliche Betitelungen. Diese werden an der Tafel festgehalten. Anschließend erteilt die Lehrkraft den Arbeitsauftrag, in ...    more

Zu Unterrichtsbeginn wählt die Lehrerin als Einstieg eine Bildbeschreibung und projiziert ein Foto an die Wand. Anhand dessen schildern die Schüler über einen circa zehnminütigen Zeitraum interpretatorisch ihre Eindrücke, stellen den Bezug zu Zukunftsperspektiven fest und vergeben mögliche Betitelungen. Diese werden an der Tafel festgehalten. Anschließend erteilt die Lehrkraft den Arbeitsauftrag, in Einzelarbeit die eigenen Zukunftsaussichten fiktiv und stufenweise aufzuschreiben. Dies geschieht ohne Intervention der Lehrperson. Nach lautem Vorlesen der einzelnen Beiträge folgt in einer weiteren Unterrichtsphase die Anweisung an die Schüler, eine Postkarte aus dem Jahr 2030 an einen imaginären Freund zu schreiben und kreativ eine mögliche eigene Lebenssituation zu fingieren. Auch diese Ergebnisse werden in der Klasse bis zum Ende der Unterrichtsstunde, in positivem Unterrichtsklima, vorgetragen und bei Fehlern von der Lehrerin mündlich korrigiert. (DIPF/ts)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:12

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording dateUnknown

Geographic converage of recordingNorth Rhine-Westphalia; Germany

School type und Students gradeRealschule; 09. Schuljahr

Social arrangementSchülerarbeit (Einzelarbeit); Unterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicTextproduktion

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (23)
Details: Lehrerin; hoher Anteil an Schülerinnen (20), einige mit Migrationshintergrund.

Teaching resourcesPresentation medium
Visual / Plastic depiction
Text material

Language(s)German; English

Notes to the recordErster Teil einer Doppelstunde; zweite Stunde ebenfalls aufgezeichnet; eine Schülerin kommt ca. 5 Minuten zu spät; dritte Schulstunde.

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (13301302-2)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-01-07

Downloads und Links
13301302L1.avi  
[Video] 563.78 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302S1.avi  
[Video] 611.40 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302L1-Episoden.VDG  
[Episoden] 29.23 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302L1-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 55.00 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13301302-1-Rating.pdf  
[Rating] 212.43 kB Details
13301302-1-Transkript.pdf  
[Transkript] 169.35 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:12
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education