DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
13500702L2.avi  
[Video] 551.60 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702S2.avi  
[Video] 531.30 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 39.22 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 71.04 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702-2-Rating.pdf  
[Rating] 214.43 kB Details
13500702-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 293.16 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:35
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (13500702-2)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Textarbeit; Lautes Lesen; Textverständnis; Vokabelarbeit; Meinungsäußerung; Freies Sprechen; Familienkonflikt; Disziplin (Ordnung)

In der Unterrichtsstunde steht ein Text aus dem Schulbuch mit dem Titel "The mother’s love" und dessen Analyse im Fokus. Bevor sich die Lernenden der Geschichte zuwenden, klärt der Lehrer zunächst die darin enthaltenen Vokabeln. Anschließend lesen die Schüler im Wechsel und unter Korrektur einzelner Wörter durch den Lehrer den Text laut vor. Nach gewissen Abschnitten stellt die Lehrkraft Verständnisfrage...    more

In der Unterrichtsstunde steht ein Text aus dem Schulbuch mit dem Titel "The mother’s love" und dessen Analyse im Fokus. Bevor sich die Lernenden der Geschichte zuwenden, klärt der Lehrer zunächst die darin enthaltenen Vokabeln. Anschließend lesen die Schüler im Wechsel und unter Korrektur einzelner Wörter durch den Lehrer den Text laut vor. Nach gewissen Abschnitten stellt die Lehrkraft Verständnisfragen zur Sicherung des Inhalts und der Vokabeln. In der nächsten Unterrichtsphase widmet sich die Klasse unter Gesprächsleitung des Lehrers den Kernaussagen und der Interpretation des Textes. Dieser handelt vom Geldgewinn einer schlecht situierten Familie, dem Umgang damit und den daraus resultierenden Konflikten innerhalb der Familie. Der Lehrer fordert die Schüler zu einer Einschätzung auf und animiert die Lernenden zur kritischen Auseinandersetzung mit dem Familienkonflikt und damit zur Meinungsäußerung in Form von freiem Sprechen. Hierbei greift er selten zwecks Fehlerkorrektur ein. Dies lässt sich auch hinsichtlich des Geräuschpegels konstatieren, der sich unter anderem in Schülerkommentaren zu Schüler- und Lehreräußerungen und Störverhalten widerspiegelt. Als Stundenabschluss formuliert der Lehrer mündlich die Hausaufgabe. (DIPF/ts)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:35

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording dateUnknown

Geographic converage of recordingNorth Rhine-Westphalia; Germany

School type und Students gradeGymnasium; 09. Schuljahr

Social arrangementUnterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicLebenswelt

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (33)
Details: Lehrer

Teaching resourcesPresentation medium
Text material

Language(s)German; English

Notes to the recordZweite Stunde einer Doppelstunde, getrennt von einer 15-minütigen Pause; der erste Teil ist ebenfalls aufgezeichnet.

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (13500702-1)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-01-07

Downloads und Links
13500702L2.avi  
[Video] 551.60 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702S2.avi  
[Video] 531.30 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 39.22 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 71.04 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
13500702-2-Rating.pdf  
[Rating] 214.43 kB Details
13500702-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 293.16 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:35
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education