Scale: Lesen lernen: Kenntnisse bei Schuleintritt
Related constructZusammensetzung des Lernklientels
Theoretical allocation in original study--
OriginScale taken over from
SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_
Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8
Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0
CitationBos, W.; Strietholt, R.; Goy, M.; Stubbe, T. C.; Tarelli, I.; Hornberg, S. (2012). Lesen lernen: Kenntnisse bei Schuleintritt - Schulleitung [Fragebogenskala: Version 1.0]. In: Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006) - Fragebogenerhebung (IGLU 2006) [Skalenkollektion: Version 1.0]. Datenerhebung 2006. Frankfurt am Main: Forschungsdatenzentrum Bildung am DIPF. https://doi.org/10.7477/14:285:1
Theoretical background--
Target groupSchulleitung
Time Period of Data Collection2006
Release date30.06.2020
Number of items5
Statistical value
| Cronbachs Alpha | Mean value | Standard deviation | Sample size | 
|---|---|---|---|
| 0.83 | 1.42 | 0.58 | 17145 | 
Items
| Item text | Mean value | Standard deviation | Accuracy | 
|---|---|---|---|
| Etwa wie viele Schüler an Ihrer Schule beherrschen bereits die folgenden Dinge, wenn sie das erste Schuljahr beginnen? | |||
| Die meisten Buchstaben des Alphabets erkennen | 1.40 | 0.71 | 0.64 | 
| Einige Wörter lesen | 1.31 | 0.67 | 0.75 | 
| Sätze lesen | 1.06 | 0.30 | 0.56 | 
| Buchstaben schreiben | 1.90 | 1.07 | 0.66 | 
| Einige Wörter schreiben | 1.45 | 0.81 | 0.76 | 
Response category
| Value | Meaning | 
|---|---|
| 1 | weniger als 25% | 
| 2 | 25-50 % | 
| 3 | 51-75% | 
| 4 | mehr als 75% | 
StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)



