DE | EN
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Instrumentelle Motivation

Related constructLern- und leistungsbezogene Einstellungen

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceEccles, Jacquelynne S.: Understanding Women's Educational and Occupational Choice Applying the Eccles et al. Model of Achievement-Related Choices, In: Psychology of Women Quarterly (18) S. 585-609 , New York: Cambridge University 1994 , ISBN: 0361-6843

CitationKunter, M.; Schümer, G.; Artelt, C.; Baumert, J.; Klieme, E.; Neubrand, M.; Prenzel, M.; Schiefele, U.; Schneider, W.; Stanat, P.; Tillmann, K.-J.; Weiß, M. (2012). Instrumentelle Motivation - Schüler [Fragebogenskala: Version 1.0]. In: Programme for International Student Assessment (2000) - Fragebogenerhebung Haupttest (PISA 2000) [Skalenkollektion: Version 1.0]. Datenerhebung 2000. Frankfurt am Main: Forschungsdatenzentrum Bildung am DIPF. https://doi.org/10.7477/13:284:1

Theoretical backgroundDie Skala hat sich im Längsschnitt (Eccles, 1994; Eccles & Wigfield, 1995; Wigfield, Eccles & Rodriguez, 1998) als wichtiger Prädiktor für Kurswahlen, Studienfachwahlen und Fachleistung erwiesen.

Target groupSchüler der Sekundarstufe I

Time Period of Data Collection2000

Release date30.06.2020

Number of items3

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.832.950.824780

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Ich lerne, um meine Berufschancen zu verbessern. 2.950.940.67
Ich lerne, damit ich in der Zukunft finanziell abgesichert sein werde. 2.890.970.68
Ich lerne, um eine gute Arbeitsstelle zu bekommen. 3.030.930.71

Response category

ValueMeaning
1fast nie
2manchmal
3oft
4fast immer

StudyPISA - Programme for International Student Assessment (2000)



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education