DE | EN
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Leseaktivitäten im Unterricht (1. Hauptkomponente)

Related constructEinsatz und Variation verschiedener Unterrichtsmethoden

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html - ISBN: 1-889938-46-7

Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8

Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0

CitationBos, W.; Strietholt, R.; Goy, M.; Stubbe, T. C.; Tarelli, I.; Hornberg, S. (2012). Leseaktivitäten im Unterricht (1. Hauptkomponente) - Schüler [Fragebogenskala: Version 1.0]. In: Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006) - Fragebogenerhebung (IGLU 2006) [Skalenkollektion: Version 1.0]. Datenerhebung 2006. Frankfurt am Main: Forschungsdatenzentrum Bildung am DIPF. https://doi.org/10.7477/14:285:1

Theoretical background--

Target groupSchüler der Primarstufe

Time Period of Data Collection2006

NotesDie Skala ist rekodiert. Ursprünglich war die Kodierung: 1 = Jeden Tag oder fast jeden Tag; 2 = Ein- bis zweimal pro Woche;
3 = Ein- bis zweimal im Monat; 4 = Nie oder fast nie

Release date30.06.2020

Number of items3

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.562.060.717511

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Wie oft geschehen diese Dinge in der Schule? In der Schule ...
liest mein Lehrer/meine Lehrerin der Klasse etwas vor. 2.531.030.32
lese ich selbst der ganzen Klasse etwas vor. 2.051.020.41
lese ich einer kleinen Gruppe von Schülern aus meiner Klasse etwas vor. 1.600.840.39

Response category

ValueMeaning
1nie oder fast nie
2ein- bis zweimal pro Woche
3ein- bis zweimal im Monat
4jeden Tag oder fast jeden Tag

StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education