DE | EN
Logo fdz-Bildung
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Lesegewohnheiten des Schülers: Motive

Related constructLese- und Schreibgewohnheiten

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html - ISBN: 1-889938-46-7

Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8

Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0

CitationSee source

Theoretical background--

Target groupSchüler der Primarstufe

Time Period of Data Collection2006

NotesDie Skala ist rekodiert. Ursprünglich war die Kodierung: 1 = Stimme stark zu; 2 = Stimme einigermaßen zu; 3 = Stimme wenig zu;
4 = Stimme überhaupt nicht zu.

Release date30.06.2020

Number of items4

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.783.300.757368

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Wie denkst du über das Lesen? Wie sehr stimmst du mit jeder der folgenden Aussagen überein?
Ich lese nur, wenn ich muss. (umgepolt)3.101.090.49
Ich würde mich freuen, wenn mir jemand ein Buch schenken würde. 3.250.970.51
Ich finde Lesen langweilig. (umgepolt)3.460.920.68
Ich lese gern. 3.400.870.71

Ausgeschlossene Items der Skala

Item text
Wie denkst du über das Lesen? Wie sehr stimmst du mit jeder der folgenden Aussagen überein?
Ich unterhalte mich gern mit anderen Leuten über Bücher.
Für meine Zukunft muss ich gut lesen können.

Response category

ValueMeaning
1Stimme überhaupt nicht zu
2Stimme wenig zu
3Stimme einigermaßen zu
4Stimme stark zu

StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)

SurveyFragebogenerhebung (Skalenkollektion): IGLU 2006



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education