DE | EN
Logo fdz-Bildung
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Lesen lernen: vorbereitende Aktivitäten der Eltern vor Schuleintritt

Related constructHäusliche Lernunterstützung

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html - ISBN: 1-889938-46-7

Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8

Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0

CitationSee source

Theoretical background--

Target groupEltern

Time Period of Data Collection2006

NotesDie Skala ist rekodiert. Ursprünglich war die Kodierung: 1 = Oft; 2 = Manchmal; 3 = Nie oder fast nie

Release date30.06.2020

Number of items11

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.712.210.346812

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Wie oft haben Sie oder jemand anders aus Ihrem Haushalt die folgenden Tätigkeiten mit Ihrem Kind durchgeführt, bevor es in die Grundschule kam?
Bücher lesen 2.610.560.34
Geschichten erzählen 2.420.600.38
Lieder singen 2.380.680.30
Mit Alphabet-Spielzeug spielen (zum Beispiel Holzklötze mit Buchstaben) 2.050.720.37
Sich über Dinge unterhalten, die Sie gemacht haben 2.740.480.32
Sich darüber unterhalten, was Sie gelesen haben 2.260.650.41
Wortspiele spielen 2.130.660.47
Buchstaben oder Wörter schreiben 2.140.690.35
Schilder und Beschriftungen laut lesen 2.150.720.43
Eine Bibliothek besuchen 1.680.760.27
Gezielte Sprachförderung 1.720.810.26

Response category

ValueMeaning
1nie oder fast nie
2manchmal
3oft

StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)

SurveyFragebogenerhebung (Skalenkollektion): IGLU 2006



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education