DE | EN
Logo fdz-Bildung
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Hoffnungslosigkeit

Related constructLern- und leistungsbezogene Einstellungen

Theoretical allocation in original studyEmotionen und Tätigkeitserleben in Mathematik

OriginScale taken over from

SourcePekrun, Reinhard / Götz, Thomas / Frenzel, Anne C: Academic Emotions Questionnaire – Mathematics (AEQ-M) User's Manual , München: Ludwig Maximillian Universität, Department Psychologie 2005

CitationSee source

Theoretical background--

Subject-specificMathematik

Target groupSchüler der Sekundarstufe I

Time Period of Data Collection2003

Release date30.06.2020

Number of items5

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.889.724.114105

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
In Mathematikprüfungen fühle ich mich hoffnungslos. 1.921.010.79
Vor Mathematikprüfungen muss ich daran denken, dass ich den Stoff nicht verstehe. 2.231.030.64
Während Mathematikprüfungen würde ich am liebsten aufgeben. 1.901.020.75
Vor Mathematikprüfungen fühle ich mich niedergeschlagen. 1.991.020.71
Während Mathematikprüfungen fühle ich mich wie gelähmt. 1.680.930.69

Response category

ValueMeaning
1trifft nicht zu
2trifft eher nicht zu
3trifft eher zu
4trifft zu

StudyPISA - Programme for International Student Assessment (2003)

SurveyFragebogenerhebung (Skalenkollektion): PISA-I



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education