DE | EN
Logo fdz-Bildung
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Selbstkonzept Lesen (1)

Related constructLern- und leistungsbezogene Einstellungen, Lern- und leistungsbezogene Einstellungen (Lernergebnis)

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html - ISBN: 1-889938-46-7

Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8

Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0

CitationSee source

Theoretical background--

Target groupSchüler

Time Period of Data Collection2006

NotesDie Skala ist rekodiert. Ursprünglich war die Kodierung: 1 = Stimme stark zu; 2 = Stimme einigermaßen zu; 3 = Stimme wenig zu;
4 = Stimme überhaupt nicht zu.

Release date30.06.2020

Number of items3

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.683.060.777311

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Wie gut liest du? Gib an, wie sehr du jeder der folgenden Aussagen zustimmst.
Lesen fällt mir sehr leicht. 3.430.760.46
Ich kann nicht so gut lesen wie andere Schüler aus meiner Klasse. (umgepolt)2.761.120.54
Ich lese langsamer als andere Schüler in meiner Klasse. (umgepolt)3.001.030.51

Ausgeschlossene Items der Skala

Item text
Wie gut liest du? Gib an, wie sehr du jeder der folgenden Aussagen zustimmst.
Wenn ich für mich alleine lese, verstehe ich fast alles von dem, was ich lese.

Response category

ValueMeaning
1Stimme überhaupt nicht zu
2Stimme wenig zu
3Stimme einigermaßen zu
4Stimme stark zu

StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)

SurveyFragebogenerhebung (Skalenkollektion): IGLU 2006



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education