DE | EN
Logo fdz-Bildung
Search Research instruments Questionnaires Scale search Scale

Scale: Lesegewohnheiten: Motive

Related constructLese- und Schreibgewohnheiten

Theoretical allocation in original study--

OriginScale taken over from

SourceMartin, Michael O. (Hrsg.); International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006 technical report. - Chestnut Hill, Mass.: TIMSS & PIRLS International Study center (2007), 287 S., URL: https://timss.bc.edu/pirls2006/tech_rpt.html - ISBN: 1-889938-46-7

Mullis, Ina V.S.; Kennedy, Ann M.; Martin, Michael O.; Sainsbury, Marian; International Association for the Evaluation of Educational Achievement: PIRLS 2006. Assessment framework and specifications. Progress in international reading literacy study. , February 2006. 2nd Ed. - Chestnut Hill, Mass.: International Study Center (2006), X, 107 S. - ISBN: 1-889938-40-8

Mullis, Ina V.S. / Martin, Michael O. / Kennedy, Ann M. / Foy, Pierre: PIRLS 2006 International Report IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries , Chestnut Hill, MA: Boston College (TIMSS & PIRLS International Study Center) 2007 , ISBN: 1-88993-844-0

CitationSee source

Theoretical background--

Target groupEltern

Time Period of Data Collection2006

NotesDie Skala ist rekodiert. Ursprünglich war die Kodierung: 1 = Stimme stark zu; 2 = Stimme einigermaßen zu; 3 = Stimme wenig zu;
4 = Stimme überhaupt nicht zu.

Release date30.06.2020

Number of items5

Statistical value

Cronbachs AlphaMean valueStandard deviationSample size
0.823.140.726683

Items

Item textMean valueStandard deviationAccuracy
Bitte geben Sie an, wie sehr Sie den folgenden Aussagen über das Lesen zustimmen.
Ich lese nur, wenn es sein muss. (umgepolt)3.580.820.60
Ich rede gern mit anderen Menschen über Bücher. 2.881.000.63
Ich verbringe meine Freizeit gerne mit Lesen. 3.200.950.75
Ich lese nur, um Informationen zu erhalten. (umgepolt)2.921.050.55
Lesen ist bei uns zu Hause eine wichtige Aktivität. 3.110.880.58

Response category

ValueMeaning
1Stimme überhaupt nicht zu
2Stimme wenig zu
3Stimme einigermaßen zu
4Stimme stark zu

StudyIGLU - Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (2006)

SurveyFragebogenerhebung (Skalenkollektion): IGLU 2006



Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education