DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
23300504L2.avi  
[Video] 582.32 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504S2.avi  
[Video] 646.12 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 30.72 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 57.21 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504-2-Rating.pdf  
[Rating] 213.22 kB Details
23300504-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 173.58 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:165
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (23300504-2)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Freies Sprechen; Meinungsäußerung; Argumentation; Diskussion; Umweltschutz; Flughafen

Zu Beginn der Stunde zum Thema Umweltschutz wird die bereits in der vorherigen Stunde begonnene Aufgabe, in Partnerarbeit einen Dialog mit Argumenten für und gegen Umweltschutz niederzuschreiben, fortgeführt. Dies geschieht anhand des Beispiels einer geplanten Landebahn in der Nähe eines Naturschutzgebietes. Einige der Schüler tragen frei ihre Dialoge vor. Der Lehrer stellt nun die Frage in den Raum...    more

Zu Beginn der Stunde zum Thema Umweltschutz wird die bereits in der vorherigen Stunde begonnene Aufgabe, in Partnerarbeit einen Dialog mit Argumenten für und gegen Umweltschutz niederzuschreiben, fortgeführt. Dies geschieht anhand des Beispiels einer geplanten Landebahn in der Nähe eines Naturschutzgebietes. Einige der Schüler tragen frei ihre Dialoge vor. Der Lehrer stellt nun die Frage in den Raum, ob sie an Umweltschutzaktivitäten teilnehmen würden. Hierzu äußern sich die Schüler ebenfalls mündlich. Zum Ende der Stunde transferiert der Lehrer die Situation in den Wohnort der Schüler. Diese äußern nun bis zum Stundenende erneut mündlich ihre Meinung zum Thema. (DIPF/js)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:165

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording date03.12.2003

Geographic converage of recordingBaden-Wuerttemberg; Germany

School type und Students gradeRealschule; 09. Schuljahr

Social arrangementSchülerarbeit (Einzelarbeit, Gruppenarbeit, Partnerarbeit); Spielform (Rollenspiel); Unterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicFreies Sprechen

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (25)
Details: Lehrer

Teaching resourcesText material
Presentation medium

Language(s)German; English

Notes to the recordZweite Stunde einer Doppelstunde, erste Stunde ebenfalls aufgezeichnet; weitere Aufnahmen anderer Klassen im gleichen Klassenraum sind ebenfalls dokumentiert - Unterrichtsaufzeichnung (23300502-1) und Unterrichtsaufzeichnung (23300502-2).

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (23300504-1); Unterrichtsaufzeichnung (23300502-1); Unterrichtsaufzeichnung (23300502-2)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-11-17

Downloads und Links
23300504L2.avi  
[Video] 582.32 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504S2.avi  
[Video] 646.12 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 30.72 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 57.21 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
23300504-2-Rating.pdf  
[Rating] 213.22 kB Details
23300504-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 173.58 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:165
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education