DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
26200105L2.avi  
[Video] 507.68 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105S2.avi  
[Video] 504.24 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 31.34 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 70.86 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105-2-Rating.pdf  
[Rating] 207.04 kB Details
26200105-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 293.17 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:206
[Modul]

Unterrichtsaufzeichnung (26200105-2)

KeywordsEnglischunterricht; Schuljahr 09; Jugendlicher; Selbstdarstellung; Personenbeschreibung; Brainstorming; Mind Map; Textproduktion; Stillarbeit

Nach erneuter formaler Begrüßung knüpft diese Stunde an die vorherige an, indem die Jugendlichen einen Steckbrief über sich selbst verfassen sollen. Dazu werden zunächst Kategorien, die in den Profilen vorkommen sollen, im Klassengespräch gesammelt. Diese hält die Lehrerin als Mind Map an der Tafel fest. Anschließend formulieren die Schüler mündlich Sätze zu sich selbst unter Zuhilfenahme der Mind Map. Nach...    more

Nach erneuter formaler Begrüßung knüpft diese Stunde an die vorherige an, indem die Jugendlichen einen Steckbrief über sich selbst verfassen sollen. Dazu werden zunächst Kategorien, die in den Profilen vorkommen sollen, im Klassengespräch gesammelt. Diese hält die Lehrerin als Mind Map an der Tafel fest. Anschließend formulieren die Schüler mündlich Sätze zu sich selbst unter Zuhilfenahme der Mind Map. Nach dieser Vorübung schreiben die Schüler die Angaben zu ihrer Person in einer länger andauernden Einzelarbeitsphase noch einmal auf ein zuvor ausgeteiltes und impulsgebendes Arbeitsblatt. Dabei geht die Lehrerin herum und gibt in zahlreichen Fällen Hilfestellung. Bis Stundenende lesen die Schüler ihre Texte vor. In der aufgezeichneten Stunde sitzt jeder Schüler einzeln an einem Zweiertisch, nur ein Schülerpaar bildet hierbei eine Ausnahme. (DIPF/nj)    less

StudyDESI - Deutsch Englisch Schülerleistungen International

Data CollectionClassroom observation (data): DESI

Persistent IdentifierDOI: 10.7477/6:1:206

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording dateUnknown

Geographic converage of recordingSaxony-Anhalt; Germany

School type und Students gradeSekundarschule; 09. Schuljahr

Social arrangementSchülerarbeit (Einzelarbeit); Unterrichtsgespräch (Lehrerzentrierte Gesprächsführung)

Subject taughtEnglisch

TopicLebenswelt

Sampled Universe Lehrkraft (1); Students (13)
Details: Lehrerin

Teaching resourcesText material
Presentation medium
Reference work

Language(s)German; English

Notes to the recordWeitere, vorherige Unterrichtsstunde am selben Tag mit derselben Lehrerin und derselben Klasse aufgezeichnet; weitere Aufzeichnungen einer anderen Klasse und Lehrkraft im gleichen Klassenraum sind auch dokumentiert - Unterrichtsaufzeichnung (26200103-1) und Unterrichtsaufzeichnung (26200103-2).

Related recordsUnterrichtsaufzeichnung (26200105-1); Unterrichtsaufzeichnung (26200103-1); Unterrichtsaufzeichnung (26200103-2)

Use restrictionsDie Videodateien, das Transkript sowie die Kodierung und Episodierung sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Die Ergebnisse des Ratings sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-11-17

Downloads und Links
26200105L2.avi  
[Video] 507.68 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105S2.avi  
[Video] 504.24 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105L2-Episoden.VDG  
[Episoden] 31.34 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105L2-Kodierung.VDG  
[Kodierung] 70.86 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
26200105-2-Rating.pdf  
[Rating] 207.04 kB Details
26200105-2-Transkript.pdf  
[Transkript] 293.17 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
Long-term available viaDOI:
10.7477/6:1:206
[Modul]


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education