DE | EN
Logo fdz-Bildung
Project/Study Data Collection Recording unit
Downloads und Links
T-2104-L-Lek1.mpg  
[Video] 513.84 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-S-Lek1.mpg  
[Video] 564.94 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-Lek1-Uebers.pdf  
[Kodierung] 105.08 kB Details
T-2104-Lek1-Beschr.pdf  
[Lektionsbeschreibung] 66.66 kB Details
Tafelbild_T-2104-Lek1.pdf  
[Tafelbild] 0.72 MB Details
login and download   Access to this content is protected and only available to registered users. Please use your login data to access the content. If you are not registered yet, cancel the login procedure and turn to the registration form on the website.
T-2104-Lek1-Transkr-Video.pdf  
[Transkript] 89.69 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-Lek1-Transkr-Video_anonym.pdf  
[Transkript] 357.45 kB Details
login and download   Access to this content is protected and only available to registered users. Please use your login data to access the content. If you are not registered yet, cancel the login procedure and turn to the registration form on the website.

Textaufgaben (B04-T-2104-Lek1)

KeywordsMathematikunterricht; Schuljahr 08; Textaufgabe; Lineare Gleichung; Lösungsstrategie

Zu Beginn der ersten Doppelstunde gibt die Lehrperson Organisatorisches bekannt. Danach folgt eine Zielangabe für die nächsten zwei Lektionen: Bearbeitung von Textaufgaben. Die ersten zwei Alters-Textaufgaben werden gemeinsam in einem Lehr-Lerngespräch erarbeitet. Darauf folgt eine Geometrie-Textaufgabe, die auch öffentlich im Lehr-Lerngespräch erarbeitet wird. Bei der speziellen Aufgabe geht die Lehrpe...    more

Zu Beginn der ersten Doppelstunde gibt die Lehrperson Organisatorisches bekannt. Danach folgt eine Zielangabe für die nächsten zwei Lektionen: Bearbeitung von Textaufgaben. Die ersten zwei Alters-Textaufgaben werden gemeinsam in einem Lehr-Lerngespräch erarbeitet. Darauf folgt eine Geometrie-Textaufgabe, die auch öffentlich im Lehr-Lerngespräch erarbeitet wird. Bei der speziellen Aufgabe geht die Lehrperson gleich vor, erarbeitet allerdings noch eine Gesetzmäßigkeit, nämlich dass die Summe von N aufeinanderfolgenden Zahlen immer durch 2N teilbar ist, dabei ist N als gerade Zahl definiert. Die dritte Alters-Textaufgabe wird bis zur Pause in einem öffentlichen Lehr-Lerngespräch zu Ende bearbeitet. (Projekt)    less

StudyPythagoras - Videogestützte Unterrichtsstudie

Data CollectionClassroom observation (data): Textaufgabenmodul (Pythagoras)

Type of recordingUnterrichtsaufzeichnung

Recording dateUnknown

Geographic converage of recordingSchweiz

School type und Students gradeUnbekannt; 08. Schuljahr

Social arrangementUnterrichtsgespräch

Subject taughtMathematik

TopicAlgebra

Sampled Universe Lehrkraft; Students

Teaching resourcesText material
Presentation medium

Language(s)Swiss German

Notes to the recordEine weitere zusammenhängende Lektion des Unterrichtsmoduls "Textaufgaben" sowie dazugehörige Tutorsitzungen und ein Interview mit der Lehrkraft sind ebenfalls aufgezeichnet. Ebenso sind die Lektionen des Unterrichtmoduls "Satzgruppe des Pythagoras" derselben Klasse und derselben Lehrperson sowie ein dazugehöriges Interview der Lehrkraft aufgezeichnet.

Related recordsTextaufgaben (B04-T-2104-Lek2); Lehrerinterview Textaufgaben; Lehrerinterview Tutorsitzungen (B04-T-2104-Interv); Tutorsitzung Textaufgabe 1:4 (B04-T-2104-Tutor-1-4); Tutorsitzung Textaufgabe 1:1 (B04-T-2104-Tutor-1-1); Satzgruppe des Pythagoras (B04-P-2104-Lek1); Satzgruppe des Pythagoras (B04-P-2104-Lek2); Satzgruppe des Pythagoras (B04-P-2104-Lek3); Lehrerinterview Pythagoras (B04-P-2104-Interv)

Use restrictionsDie Videodatei und das nicht anonymisierte Transkript sind aus Datenschutzgründen nur für registrierte Nutzer auf Antrag zugänglich. Das anonymisierte Transkript sowie das Tafelbild sind nach der Registrierung einsehbar. Die Lektionsbeschreibung (textuelle Beschreibung der Unterrichtssituation) und Lektionsübersicht (Kodierung der Unterrichtssituation) sind frei verfügbar. Es gelten die allgemeinen Nutzungsbedingungen des Anbieters.

Publication date2014-06-17

Downloads und Links
T-2104-L-Lek1.mpg  
[Video] 513.84 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-S-Lek1.mpg  
[Video] 564.94 MB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-Lek1-Uebers.pdf  
[Kodierung] 105.08 kB Details
T-2104-Lek1-Beschr.pdf  
[Lektionsbeschreibung] 66.66 kB Details
Tafelbild_T-2104-Lek1.pdf  
[Tafelbild] 0.72 MB Details
login and download   Access to this content is protected and only available to registered users. Please use your login data to access the content. If you are not registered yet, cancel the login procedure and turn to the registration form on the website.
T-2104-Lek1-Transkr-Video.pdf  
[Transkript] 89.69 kB Details
login and download   Access to this content is protected and it is only available to users who have successfully applied for registration. Please use your login data. If you have not registered yet, you should cancel the login procedure and access the registration form on the website to register.
T-2104-Lek1-Transkr-Video_anonym.pdf  
[Transkript] 357.45 kB Details
login and download   Access to this content is protected and only available to registered users. Please use your login data to access the content. If you are not registered yet, cancel the login procedure and turn to the registration form on the website.


Imprint | Privacy Policy | Accessibility | BITV-Feedback | © 2022 DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education